اهمیت مطالعهی کتابهای بازاریابی
انسان همواره در پی موفقیت است و دوست ندارد شکست بخورد. در این میان با مطالعهی کتابهای بازاریابی و مدیریت به میزان زیادی میتوان به این هدف دست پیدا کرد و به دستاوردهای مثبتی رسید. اگر سری به ویترین کتابفروشیها بزنید عناوین زیادی را مشاهده میکنید که در این زمینه نوشته شدهاند. اما آیا میدانید مطالعهی این کتابها چه فوایدی دارد؟ آیا اصلا این کتابها میتوانند به همهی افراد کمک کنند؟ یا تنها به درد قشر خاصی میخورند؟ آیا تنها با خواندن کتاب میتوان موفق شد؟ چه مسائل دیگری در کنار مطالعه مهم است؟
فارغ از اینکه به دنبال موفقیت در چه زمینهای هستید (ورزش، کسبوکار، تحصیلات) باید مسیری پرپیچ وخم را طی کنید. پس واضح است که در چنین مسیری نیازمند آن هستید که به یک رهبر و راهنما اتکا کنید. بدون وجود نشانهها هرگز نمیتوان به اهداف متعالی رسید. درست به همین دلیل است که باید به سراغ کتابهای بازاریابی برویم.
ژانر بازاریابی چیست و چه کتابهایی در این دستهبندی قرار میگیرند؟
بازاریابی یک علم است. علم شناخت مشتریان هدف و برقراری ارتباط با آنها. یک بازاریاب حرفهای، هم محصول را به خوبی میشناسد و هم مشتریان را. میداند که چه پیشنهادی را به چه کسی ارائه کند. مشتری اساس و پایهی هر کسبوکاری است. مگر میشود بدون مشتری به کسب درآمد رسید؟ اما عوامل دیگر کداماند؟ اصلا چگونه میتوان در یک کسبوکار موفق بود؟
پاسخ سوالاتی اینچنین همگی در کتابهای بازاریابی نهفته است. کتابهایی که در این ژانر نوشته میشوند راه ورسم یک تجارت موفق را به شما میآموزند. با مطالعهی این کتابها یاد میگیرید که چگونه با نیازسنجی مشتریان و تسلط بر خدمات و کالاهای خود میتوانید به کسب درآمد برسید. بسیاری از اوقات پیش میآید که افراد محصولات خوبی دارند اما نمیتوانند آنها را به فروش برسانند. یک حلقهی گمشده در این میان وجود دارد. یک بازاریاب حرفهای میتواند مسیری را پیش روی شما بگذارد که نهایتا به سودآوری میانجامد. ما در این مسیر کنار شما هستیم تا با اصول موفقیت در کسب و کار خود آشنا شوید و هوش مالی خود را افزایش دهید. این دسته بندی شامل کتاب هایی هم می شود که در حوزه روانشناسی ثروت طبقه بندی می شوند.
اما کتابهای این ژانر فراوان هستند. از میان مهمترین آنها میتوان به کتابهای مدیریت اشاره کرد. این کتابها به شما کمک میکنند تا بتوانید سازمان و موسسهی خود را به طریقی مدیریت کنید که نهایتا همهی عوامل در خدمت اهداف سازمانی و مشترک باشند. برخی از کتابهای منتشر شده در این زمینه هم به اصول و تکنیکهای بازاریابی اشاره دارند و به این ترتیب، با عملی کردن توصیههای مطرح شده در این کتابها میتوان قدم در مسیر موفقیت گذاشت. کتابهای بازاریابی خود زیرمجموعهی کتابهای موفقیت هستند. میبینید؟ این مسائل زنجیروار به هم مرتبط هستند. حتی بخش مهمی از اصول بازاریابی ارتباط تنگاتنگی با روانشناسی دارد.
لزوم مطالعهی کتابهای بازاریابی چیست؟
اما چرا خواندن کتابهای بازاریابی تا به این حد مهم است؟ بازاریابی مانند نقشهی گنج است. یعنی به شما راه وچاه را نشان میدهد و شما را راهنمایی میکند تا رقیبان را کنار بزنید و به گنج برسید. این گنج همان موفقیت و فروش بیشتر است. راه ورسم بازاریابی، برگ برندهی شماست. در دنیای امروز کسی برنده است که علم بیشتری دارد. فکر میکنید آیا همه نقشهی گنج را دارند؟ اگر چنین بود که دیگر اسمش نقشهی گنج نبود!
اصلا بیایید از منظری دیگر به قضیه نگاه کنیم. بازاریابی یک شاه کلید است که میتواند در صندوقچهی کسب وکار شما را به روی همگان باز کند. به کمک کتابهای بازاریابی میتوانید به درک صحیحی از چگونگی عملکرد دنیای امروز برسید. حتی اگر خودتان یک بازاریاب هستید، باز هم باید یاد بگیرید که چطور میتوانید در این حرفه پیشرفت کنید. باید خودتان واطرافیانتان را بهتر بشناسید تا بتوانید به موفقیتهای بیشتر برسید.
افراد بسیاری هستند که کسبوکار خود را شروع میکنند اما همچنان سر در گم هستند و نمیدانند از کجا و کدام نقطه باید حرکت خود را شروع کنند. همیشه بر سر چندراهیهای حساس مردد میشوند و شاید نهایتا تصمیم نادرستی هم بگیرند. چرا چنین اتفاقی میافتد؟ پاسخ مشخص است؛ وقتی برنامه و نقشهای نداشته باشید، گم شدن در مسیر بسیار محتمل است و هر لحظه ممکن است از هدف خود دورتر شوید.
فواید مطالعهی کتابهای بازاریابی
مدیران صنایع و بازاریابها میدانند که مطالعهی کتابهای بازاریابی و کتابهای مدیریت تا چه میزان ارزشمند است. آنها به کمک مطالعهی این کتابها میتوانند مهارتهای خود را به میزان زیادی گسترش دهند. اما اجازه دهید چند مورد از فواید مطالعهی کتابهای این ژانر را با هم بررسی کنیم. شاید همان چیزی که شما دنبالش هستید در میان همین دلایل نهفته باشد.
- زمانی که کتابهای بازاریابی را مطالعه میکنید میتوانید بهتر فکر کنید. این کتابها پر از راهکار و ایده هستند و ذهن شما را باز میکنند. وقتی که در یک کتاب به یک نکتهی جالب برمیخورید، میتوانید خودتان هم دست به کار شوید و شیوههای موثرتری را با توجه به شرایط کسبوکار خود ایجاد کنید.
- به نظرتان یک بازاریاب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ علاوه بر روابط عمومی و پشتکار و مهارتهایی اینچنین، یک بازاریاب باید خلاق باشد. خلاقیت یک بازاریاب با مطالعهی کتابهای بازاریابی گل میکند. بسیاری از مواقع انسانها در ذهن خود برنامهها و ایدههایی دارند که خود از آنها بیخبرند. این کتابها ذهن انسان را به سمتی سوق میدهند که به کشف این ایدهها و ناشناختهها منتهی میشود.
- اما یک بازاریاب باید ویژگیهای دیگری هم داشته باشد. قدرت تحلیل عامل مهمی است که به افراد اجازه میدهد در موقعیتهای مختلف بهترین تصمیمها را بگیرند. هرچه کتابهای بازاریابی بیشتری بخوانید، بیشتر میتوانید قدرت تحلیل و ارزیابی خود را تقویت کنید.
- گاهی ممکن است مدیران و بازاریابها شکست بخورند ولی خودشان هم ندانند که دلیل این شکستها چیست. یادتان میآید از زمان کودکی به ما میگفتند کتاب بیزبان است ولی سخنهای فراوانی دارد؟ اکنون بهتر میتوانیم مفهوم این کلام را دریابیم. زمانیکه کتابهای بازاریابی را میخوانیم، تازه متوجه اشتباهات خود میشویم. تازه میفهمیم که سالهاست در جهتی اشتباه حرکت کردهایم؛ ماههاست اقدامات نادرستی داشتهایم و روزهاست که مدام دور خود میچرخیم و برمیگردیم به موقعیت اول.
- به عنوان آخرین فایدهای که باید به آن اشاره کنیم میتوانیم بگوییم که مطالعهی کتابهای بازاریابی هوش اجتماعی افراد را تقویت میکند. ممکن است بازاریاب در موقعیتی قرار بگیرد که در آستانهی شکست باشد. اما اگر از پیش کتابهای بازاریابی و اصول مذاکره را خوانده باشد میتواند شرایط را به نفع خود برگرداند. یعنی میداند که چگونه با مخاطبهای خود تعامل داشته باشد و از تهدیدها فرصتهای بسیار مطلوبی خلق کند.
قطعا شما هم میدانید فواید مطالعهی بهترین کتابهای بازاریابی بسیار بیشتر از آن است که بتوان در یک مقاله به آن اشاره کرد. در این بخش کوشیدیم تنها به چند مورد مهمتر اشاره کنیم که لازمهی کار هر بازاریاب و مدیری است.
بهترین کتابهای بازاریابی برای کارآفرینها
افرادی که دست به ایجاد یک کسب وکار جدید میزنند و کارآفرینی میکنند همواره شایستهی تقدیر و تحسین هستند. اما کارآفرینی تنها به ایجاد یک کسبوکار ختم نمیشود. این تازه شروع کار است. در این میان باید مطالعات فراوانی در حوزههای تجارت و بازاریابی مطالعه کرد و به علم روز مسلط شد.
ما به افرادی که دوست دارند کسب و کارشان را رونق دهند و از نظر مالی به جایگاه بهتری برسند، کتاب های بازاریابی و کتاب های مدیریتی که در این حوزه نوشته شده اند را به شما معرفی خواهیم کرد.
انواع کتابهای بازاریابی
اما واقعا در این کتابها چه چیزی نوشته شده است؟ بیایید چند نمونه از موضوعات این ژانر را با هم بررسی کنیم. کتابهای بازاریابی میتوانند شامل ترندهای بازاریابی باشند. این کتابها میکوشند با بیان مسائل بهروز، از تکنیکهای جدید رونمایی کنند و به شما کمک کنند همراه با تغییرات زمان، پیشرفت کنید.
کتابهای مدیریت بازاریابی نیز از جمله مطرحترین موضوعات این دسته هستند. مدیریت و بازاریابی دو عنصر کلیدی هستند که به هم مرتبط و متصلاند و به هیچوجه نمیتوان میان آنها جدایی انداخت.
اما اکنون که در دنیای مدرن و دیجیتال زندگی میکنیم، کتابهای بازاریابی در دنیای دیجیتال نیز میتوانند بسیار موثر باشند. به این ترتیب میتوانید از ابزارها و بسترهای نوین بهرهمند شوید و به بهترین نتایج برسید. سعی کنید در این زمینه همگام با تکنولوژی خود را بهروز کنید.
به طور کلی در انواع کتابهای بازاریابی میتوانید مواردی نظیر اصول و استراتژیهای بازاریابی، شیوههای جدید بازاریابی، بازاریابی محتوا، بازاریابی داده، تحلیل اطلاعات، مدیریت کسبوکار، مهارتهای بازاریابی، مدیریت رفتار و تکنیکهای تسلط بر شرایط مختلف را مطالعه کنید. اگر میخواهید کارآفرینی کنید، باید این امر را باور کنید که با مطالعهی این کتابها، احتمال موفقیتتان بسیار بسیار بیشتر خواهد شد.
کلام پایانی
همهی آنچه که در بخشهای قبلی خواندید به وضوح حاکی از اهمیت کتابهای بازاریابی بود. اما برای شروع مطالعه در این حوزه، باید دست روی کتابهایی بگذارید که تاکنون افراد زیادی را به موفقیت رساندهاند. منظورمان بهترین کتابهای بازاریابی است. کتابهایی که قطعا با مطالعهی آنها به نکات مهمی دست پیدا میکنید.
اما اگر با عناوین این کتابها آشنایی ندارید هیچ ایرادی ندارد. نقشهی گنج در دستان کتاب وب است. بر همین اساس تصمیم گرفتهایم تا هر هفته یکی از بهترین کتابهای بازاریابی را به شما عزیزان معرفی کنیم. با مطالعهی این کتابها میتوانید قدمبهقدم به اهداف خود نزدیک شوید.
اما فراموش نکنید، در کنار مطالعه باید عملکرد خود را هم تقویت کنید. یعنی نباید گمان کنید صرفا با خواندن چند کتاب دیگر از همهی زیروبمهای دنیای بازاریابی آگاه خواهید شد. به راستی که چنین نگرشی نه در خصوص کتابهای بازاریابی، بلکه در مورد تمام کتابهای آموزشی غیرواقعی است. این کتابها جنبهی راهنمایی و آموزش دارند. اگر قرار باشد به موارد گفتهشده در کتاب عمل نکنید، پس چگونه میخواهید از فواید بیشمار آن بهرهمند شوید؟ آیا منطقی است زمانی که کلید صندوقچهی گنج را در دستان خود دارید، در گشودن صندوق تعلل کنید؟ قطعا با این کار، افراد دیگر از شما پیشی خواهند گرفت و تنها چیزی که برای شما باقی میماند حسرت است. به زمان توجه کنید و نگذارید به این راحتی از دستتان برود. در این مسیر شما را تنها نمیگذاریم؛ معرفی کتابهای بازاریابی از ما، خواندن و پیشرفت از شما.
- ۰۰/۰۳/۲۳